Hitta din kraftplats

 
Låt kroppen bli en plats för att hämta kraft och lyssna till dina egna livsvisdomar. Kroppen bär på kunskaper om vem du är. Den vet det därför att den varit med dig från start, följt med dig i allt. Kroppen är din trognaste vän. Den har känt med dig, skrattat med dig, gråtit med dig och burit dig genom livet och den gör det fortfarande.

Genom meditation i rörelse, gärna utomhus, där du medvetet fokusera på din kropp och kroppsupplevelse kan du enklare ta del av och låta dig ledsagas av kroppen… Ta hjälp av andningen och andas dig nedåt i kroppen kroppsdel för kroppsdel, känn kontakten med dina fötter och jorden. Om du vill kan du tänka på alla som vandrat före dig, de som vandrar här nu och de som ska vandra efter dig. Gå omkring en stund och känn kontakten mellan fotsulan och marken. Gå i vördnad och gå som någon som är älskad. Hur rör sig någon som känner sig älskad. Hur rör du dig när du känner dig älskad. Hur känner du du när du rör dig som någon som är älskad. Känn i kroppen och hur dina fötter känner sig.

Låt nu dina dina fötter röra sig fritt på golvet. Känn hur fotsulan berör marken och tacka dina fötter för att de burit dig genom livet och vill bära dig och för alla steg de tagit för din skull. Tacka jorden och marken som möter dig och tar emot dina steg, dag efter dag. Stanna upp för detta ett en stund och andas mjukt och lugnt in och ut. Låt dina lungor fyllas med syre så att bröst och mage höjer sig och andas ut långsamt, så mycket som möjligt av luften och vänta ett litet slag innan du tar nästa andetag.

Rör nu foten i cirklar, knip med tårna och särar på dem om-vartannat eller gör tåhävningar på framfoten. Det gör fötterna mjuka inuti, stärker vristerna och ökar blodcirkulationen. Hitta din balans i kroppen genom att stå på ett ben samtidigt som du lyfter och spretar med tårna eller för det uppdragna benet i en vinkel och låt foten vila mot insidan av benet som du står på, försök att få upp foten ungefär i jämnhöjd med knät.

Passa på att gå barfota utomhus så ofta du kan. Muskler, senor och ligament tränas, liksom balansen. Att varje dag vistas en stund utomhus ger dig del av det Hildegard av Bingen kallade Viriditas- den gröna kraften i naturen och skapelsen.

Låt din kropp bli en plats i sig själv, där du kan hämta kraft. Öva känsla och närvaro en liten stund varje dag. Du märker då att det blir enklare för varje gång att ”koppla in dig” på kroppens ”frekvens” och att ta del av de visdomar den bär och vill ge dig. Kroppen vet - ALLTID! Den i sig vet vilka platser du kan gå till utanför dig där du kan andas lugnt och hämta mera kraft. Du kommer att känna det intuitivt när du hittar en plats som känns som din… Lita på din kropp och ge dina fötter din fulla uppmärksamhet nästa gång du tar en promenad. De vill säkert leda dig till de magiska platser där du kan hämta kraft.

Kommentera här: